4 minuten leestijd

25 januari 2024

Wat kost het maken van een website?

‘Wat kost een website?’ Een veelgestelde vraag zonder concreet antwoord. In de huidige tijd is het antwoord op deze vraag complexer geworden. Er komt veel kijken bij het maken van een nieuwe website of webshop. En dan hebben we het nog niet gehad over alle wensen vanuit de klant én de oneindige mogelijkheden die er zijn.

Het bepalen van de kosten voor het maken van een website is een vraagstuk dat zowel ondernemers als particulieren vaak bezighoudt. Met de constante evolutie van digitale technologieën en veranderende marktbehoeften, variëren de kosten voor een website sterk. Deze kosten zijn afhankelijk van meerdere factoren zoals het ontwerp, de functionaliteit, het gebruiksgemak, en of de website zich richt op eenvoudige presentatie of geavanceerde e-commerce.

In dit artikel ontdekken we de verschillende aspecten die de prijs van een website beïnvloeden en bieden we inzicht in wat je kunt verwachten bij het investeren in jouw online aanwezigheid.

Wat is het doel van je website?

Voordat we overgaan op de kosten van de website is het doel van je website een essentieel onderdeel. Wil je een leadgeneratie website of wil je dat bezoekers iets kunnen kopen? Er zijn meerdere redenen waarom je een website wilt.

Je kunt een website namelijk willen om diverse redenen. Eén van die redenen kan zijn: ‘ik wil een website die er goed uit ziet wanneer mensen mij Googlen. Ik hoef eigenlijk niets te verkopen online. Maar ik wil wél laten zien dat ik er ben zodat mensen contact met me zoeken.’ Een soort visitekaartje of een portfolio dus. Zo’n website kost relatief weinig tijd om in elkaar te zetten.

Een andere reden om een website te hebben is het genereren van omzet. Je wilt online jouw dienst of product verkopen en daarvoor moet je converteren. Het realiseren van een webshop die converteert kost automatisch meer hersenwerk en dus meer tijd. Wil je sales maken? Besef dan dat zo’n website nóóit zomaar tot stand komt. Je zult moeten investeren om te verkopen.

Aan welke kosten kan ik denken bij een website?

Bij het overwegen van de kosten voor het maken van een website zijn verschillende aspecten van belang. We zetten de belangrijkste op een rij voor je:

  • Het ontwerp van de website. Variërend van eenvoudige sjablonen tot maatwerk.
  • De beschikbare functionaliteiten. Denk aan interactieve elementen, e-commerce mogelijkheden, integraties met sociale media., etc.
  • Hosting en onderhoud. Terugkerende kosten voor website hosting en domeinnaam.
  • Branding van je website. Ontwikkelen van een merkidentiteit, inclusief logo, kleurenpalet en typografie.
  • Het gebruik van foto’s. Wil je eigen foto’s gebruiken in plaats van stockfoto’s?
  • Uitbesteden van webdesign. Keuze tussen zelfbouw of professionele ontwikkeling, waarbij de laatste vaak een hogere investering vergt.

 

Elk van deze aspecten draagt bij aan de totale kosten van het ontwikkelen en onderhouden van een website.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Als je overweegt een website te laten maken, sta dan eerst even stil bij wat dit echt betekent. Heb je al nagedacht over hoeveel tijd het kost om een website die écht bij je past te realiseren? Een goede website weerspiegelt jouw missie en visie en spreekt direct jouw doelgroep aan. Dit vraagt om een strategische aanpak, van het kiezen van een huisstijl tot aan het ontwerp. Bedenk of je een eenvoudige site wilt, zoals een portfolio, of een uitgebreide webshop. En hoe zit het met de uitvoering? Ga je zelf aan de slag of besteed je het uit? Jouw tijd is waardevol. Overweeg ook of je voor een standaard template gaat of een maatwerk website kiest. Elke keuze heeft invloed op de kosten, de tijd en het uiteindelijke succes van je website. Het is dus belangrijk om hier goed over na te denken voordat je de stap zet om een professional in te schakelen.

Dus, wat kost een website gemiddeld in 2024?

Wanneer je een kleine website maakt, die niet op verkoop is gericht, moet je rekenen op een bedrag tussen €0 tot €1.000. Je doet in dit geval wél bijna alles zelf en je werkt met een standaard template. Want wanneer je een maatwerk ontwerp uitbesteedt aan een professional loopt de prijs op tot ongeveer €2.500.

Voor een verkoopwebsite liggen de bedragen net iets hoger. Doe je veel zelf en ben je oké met een standaard template? Dan kun je rekenen op bedragen tussen de €0 en €5000. Vanzelfsprekend: hoe minder je uitbesteedt, des te lager zullen de kosten zijn. Laat je toch liever alles aan professionals over? Dan liggen de bedragen voor een steengoede website ongeveer tussen de €10.000 en de €30.000. Dit is een hoop geld, maar je mag dan ook wel écht iets goeds verwachten.

Durf te investeren in de toekomst van jouw bedrijf

Ben jij een ondernemer en heb je weinig kennis van coderen en marketing, maar wil je wél veel verkopen op het internet? Ga dan vooral niet zelf aan de knutsel en schakel de hulp in van een professional. Het is natuurlijk altijd spannend om een flinke som geld neer te leggen. Maar je zult zien dat je de investeringen uiteindelijk dubbel en dwars terugverdient doordat je sneller een resultaat zult bereiken.

Sta jij op het punt om jouw website te vernieuwen of heb je nog geen website maar wil je er wel een? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@dlogic.nl

Ook leuk om te lezen

De noodzaak van server side tagging voor jouw website | DLogic
Boost het conversiepercentage van jouw website! | DLogic
Rankmath versus Yoast? Wij zochten het uit! | DLogic
Waar moet je op letten bij een meertalige WordPress website? | DLogic
Waarom een nieuwe website? De voor- en nadelen | DLogic

Gerelateerde blogs

De noodzaak van server side tagging voor jouw website | DLogic

Boost het conversiepercentage van jouw website! | DLogic

Rankmath versus Yoast? Wij zochten het uit! | DLogic

Biertje?

Neem contact op via onderstaand formulier