‘Wat kost een website?’ Een veelgestelde vraag zonder concreet antwoord. Want zelfs met ruim 1.9 miljard websites in de lucht, bestaat er nog steeds geen magische formule om te bereken wat een nieuwe website gaat kosten. Je wilt een website die resultaat oplevert. Maar je staat niet graag voor verassingen. Daarom leggen wij uit hoeveel een website anno 2018 kost.
Je bent aan het snuffelen op Google en zoekt naar een nieuwe websitebouwer. Maar al snel kom je erachter dat niemand zijn of haar prijzen online heeft staan. Vervelend. Toch besluit je verschillende offertes aan te vragen. Je moet immers een website hebben. Wanneer de offertes binnenstromen in je inbox val je bijna van je stoel. Want waarom rekent de een 2.500 euro en de ander ruim 10.000 euro?
Wat is het doel van je website?
Je kunt een website willen om diverse redenen. Eén van die redenen kan zijn: ‘ik wil een website die er goed uit ziet wanneer mensen mij Googlen. Ik hoef eigenlijk niets te verkopen online. Maar ik wil wél laten zien dat ik er ben zodat mensen contact met me zoeken.’ Een soort visitekaartje of een portfolio dus. Zo’n website kost relatief weinig tijd om in elkaar te zetten.
Een andere reden om een website te hebben is het genereren van omzet. Je wilt online jouw dienst of product verkopen en daarvoor moet je converteren. Het realiseren van een website die converteert kost automatisch meer hersenwerk en dus meer tijd. Wil je sales maken? Besef dan dat zo’n website nóóit zomaar tot stand komt. Je zult moeten investeren om te verkopen.
Heb je besef van het aantal uren?
Je kunt nooit ‘zomaar’ een website uitbesteden zonder zelf nul moeite te hoeven doen. Waarom? Een goede website is gebouwd op jouw missie en visie en sluit nauw aan bij jouw doelgroep. Dit noem je een strategie. Uiteindelijk vertaal je dit naar een passende huisstijl met de juiste kleuren. Op deze manier kan de designer een passend ontwerp opstellen. Het echte bouwen begint pas ná dit hele proces.
Een portfolio of visitekaartje
Een portfolio of visitekaartje vereist minder werk. Je zult waarschijnlijk maar 2 uur besteden aan het opstellen van een passende strategie, gevolgd door 2 tot 8 uur aan het ontwerp. Het echte bouwen kan in ongeveer 4 tot 8 uur worden gerealiseerd en het vullen van de website kost zo’n 2 à 4 uur. Een verkoopwebsite daarentegen is hele andere koek.
Een verkoopwebsite
Het maken van een website, die daadwerkelijk verkoopt, kost tijd. Voor het opstellen van een strategie en passende huisstijl kun je in een paar dagen klaar zijn. Een opzetje van een passend ontwerp ontvang je meestal binnen één dag. Maar het definitieve ontwerp kost óók nog enkele dagen. In het echte bouwen gaat het meeste werk zitten. Schrik dus niet wanneer je 2 tot 3 weken moet wachten tot er iets moois staat. En het vullen? Dat kost je zo’n 1 tot 5 dagen.
Ga je zelf aan de slag of besteed je het uit?
Heb jij de tijd én de expertise om zelf aan de slag te gaan met een website? Dan houdt niemand je tegen om zelf te gaan knutselen. Dit scheelt immers in kosten. Toch? Letterlijk gezien wel. Maar besef dat het bouwen van een website héél veel tijd kost. En als ondernemer is jouw tijd ook geld waard. Weeg daarom altijd af wat écht meer kost. Want converteren betekent éérst investeren.
Wil je een template of maatwerk website?
Hoewel het vroeger normaal was om duizenden euro’s uit te geven aan een website, is dit nu niet per definitie noodzakelijk. Sinds 2018 draait ruim 30% van alle topwebsite op het content management systeem WordPress. Dit systeem is toegankelijk voor iedereen met de ambitie om online aanwezig te zijn.
Binnen WordPress zijn er vele mogelijkheden. Zo kun je met een template van een paar tientjes prima scoren op het internet. Maar je moet wel verstand hebben van wat je doet. Denk aan de klantenreis. Maak je gebruik van de juiste kleuren? De juiste funnel? En de juiste call-to-action, hoe zit het daarmee? Je website kan alleen geld opleveren wanneer het design en de techniek feilloos aansluit op de wensen van jouw publiek. Een op maat gemaakt template dat op elk apparaat werkt is dan zo gek nog niet.
Dus, wat kost een website gemiddeld in 2018?
Wanneer je een kleine website maakt, die niet op verkoop is gericht, moet je rekenen op een bedrag tussen €0 tot €1.000. Je doet in dit geval wél bijna alles zelf en je werkt met een standaard template. Want wanneer je een maatwerk ontwerp uitbesteedt aan een professional loopt de prijs op tot ongeveer €2.500.
Voor een verkoopwebsite liggen de bedragen net iets hoger. Doe je veel zelf en ben je oké met een standaard template? Dan kun je rekenen op bedragen tussen de €0 en €5000. Vanzelfsprekend: hoe minder je uitbesteedt, des te lager de kosten zullen zijn. Laat je toch liever alles aan professionals over? Dan liggen de bedragen voor een steengoede website ongeveer tussen de €10.000 en de €30.0000. Dit is een hoop geld, maar je mag dan ook wel écht iets goeds verwachten.
Durf te investeren in de toekomst van jouw bedrijf
Ben jij een ondernemer en heb je weinig kennis van coderen en marketing, maar wil je wél veel verkopen op het internet? Ga dan vooral niet zelf aan de knutsel en schakel de hulp in van een professional. Het is natuurlijk altijd spannend om een flinke som geld neer te leggen. Maar je zult zien dat je de investeringen uiteindelijk dubbel en dwars terugverdient doordat je sneller een resultaat zult bereiken.
Sta jij op het punt om jouw website te vernieuwen of heb je nog geen website maar wil je er wel een? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@dlogic.nl