Je start je eigen bedrijf, laat je professionele website maken (door DLogic ) en je bent er helemaal klaar voor. Je hebt er zin in en kunt niet wachten om aan de slag te gaan. Je wacht en je wacht, maar de bezoekers op je website blijven uit en je verkoopt niks. Hoe kan dit toch? Is de website zo slecht? Of is er een andere reden? Een mooie website is één, maar zonder bezoekers heb je niet zoveel aan een website.
Om bezoekers te krijgen is online vindbaarheid nodig. Hiervoor heb je weer hoge posities in Google nodig op bepaalde zoekwoorden. Hoe krijg je dit voor elkaar? Je raadt het al, met SEO! Misschien heb je er wel eens wat over gehoord, zo niet, dan zou ik dat maar snel doen. Gelukkig helpen wij van DLogic jou daar graag mee. Klaar voor een snelcursus SEO en benieuwd wat je kunt doen aan SEO voor jouw WordPress website? Ga er lekker voor zitten, pak een kop koffie (of thee) en we leggen je uit wat SEO is, waarom het zo belangrijk is en wat jij zelf kunt doen aan SEO.
Begin bij het begin, wat is SEO?
We gooien onze eerste moeilijke Engelse term erin: Search Engine Optimization. Geen zorgen, het is makkelijker dan het lijkt. SEO staat voor Search Engine Optimization. Eigenlijk betekent het niks anders dan zoekmachine optimalisatie. Voorbeelden van zoekmachines zijn: Google, Yahoo & Bing. Deze zoekmachine optimalisatie is in feite een verzamelnaam voor allerlei werkzaamheden aan een website of pagina die ervoor zorgt dat jouw website organisch hoger scoort in bijvoorbeeld Google. Kortom betekent het dus websites optimaliseren, zodat ze hogere posities krijgen in Google. Wie wil dat nou niet?
Dat wil ik ook, hoe werkt SEO?
Hogere posities in Google? Dat klinkt wel erg aantrekkelijk. Hoe krijgen we dat voor elkaar? Er zijn onwijs veel factoren die bepalen hoe hoog jouw website scoort. Google is hier helaas niet helemaal transparant over en niemand weet dan ook 100% zeker hoe Google werkt, behalve de mensen van Google zelf natuurlijk.
SEO specialisten daarentegen hebben de kneepjes van het vak aardig onder de knie en weten precies wat jouw website nodig heeft om hoger in Google te komen, maar ook zij kunnen jou nooit 100% garantie bieden. Bij DLogic geven we altijd eerlijk advies over wat er mogelijk is. Wil jij je SEO uitbesteden in Breda? Neem dan snel contact op!
Wat we wel weten is dat alle ranking factoren onder te verdelen zijn in drie hoofdcategorieën: content, techniek en autoriteit.
Een gebruiker van Google moet vinden wat hij of zij zoekt. Is jouw content dus relevant genoeg? Dan zit je goed. Niemand zit te wachten op een slome website, zorg dus dat jouw techniek goed in elkaar zit. Zorg voor een goede structuur, juiste headers en zorg voor een snelle laadtijd. Hoe je dit kunt doen? Lees onze blog over Google Page Speed.
Tot slot is autoriteit een belangrijk punt. De autoriteit van een website wordt bepaald door meerdere factoren, waaronder de leeftijd van het domein en het aantal inkomende links naar de website. Deze links worden gezien als stemmen naar jouw website. Hoe meer, hoe beter dus? Niet helemaal, want kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.
Hoe belangrijk is SEO?
Als je het aan ons vraagt: heel belangrijk. Vooral als jouw bedrijf wil inzetten op online verkoop. Vrijwel iedereen in Nederland start hun zoektocht naar een product, dienst of informatie in een zoekmachine als Google. Zoals we al zeiden is een mooie website natuurlijk erg leuk, maar als je website geen verkeer trekt, heb je er eigenlijk niet zo veel aan. Wanneer jij en ik op zoek zijn naar een product op het internet dan typen we natuurlijk eerst ons zoekwoord in. Vervolgens krijgen we in minder dan een seconde onwijs veel resultaten. Klikken we op al deze resultaten? Natuurlijk niet. We scannen de eerste pagina met 10 resultaten en komen vaak niet eens verder dan de top 5. Zit jouw website dus niet in deze top 5? Dan loop je veel bezoekers mis. Waarom is SEO belangrijk? Met SEO werk je aan hogere posities en een duurzame bezoekersstroom.
Wat kan ik zelf doen aan SEO?
Zonder dat je het weet kun jij meer aan SEO doen voor jouw website dan je misschien verwacht. Alvast een stap in de goede richting zetten met jouw SEO? Lees nu wat jij zelf kan doen aan SEO voor jouw WordPress website!
Doe zoekwoorden onderzoek
Om in contact te komen met jouw doelgroep is het noodzakelijk te achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt. Oftewel, wat zijn de zoekwoorden van jouw doelgroep? Op deze zoekwoorden wil jij natuurlijk scoren. Hoe kom je achter deze zoektermen? Door zoekwoorden onderzoek. Door de zoekwoorden van jouw doelgroep in kaart te brengen kun jij op basis hiervan relevante en doelgerichte content plaatsen op jouw website. Hoe doe je zoekwoorden onderzoek? Hiervoor zijn twee manieren die prima zelf uit te voeren zijn.
De eerste manier is door middel van de Keyword Planner van Google Ads. Schrik niet, dit kost niets en je hoeft ook geen advertenties te plaatsen. Je hoeft alleen een account aan te maken. Benieuwd hoe de Keyword Planner werkt? Lees het hier.
Vind je dit iets te lastig en iets te veel werk? Begrijpelijk, maar gelukkig is er nog een tweede optie! Een iets laagdrempelige en globalere manier, dat wel. Wanneer je in Google begint met typen van een zoekwoord, bijvoorbeeld ‘broek kopen’, dan zie je dat Google je al probeert te helpen met een paar suggesties van populaire zoekwoorden. Op deze manier krijg je een aardig idee waarop jouw doelgroep zoekt.
Zoekterm in URL
De URL is de link van een website of pagina. Google vindt het fijn als de zoekterm van de pagina in de URL is verwerkt. Gaat jouw pagina over korte broeken? Verwerk het zoekwoord ‘korte broeken’ dan in de URL, bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/korte-broeken/. Zo is het voor Google meteen duidelijk dat jouw pagina over korte broeken gaat!
Titles & Description
Titles & Descriptions, oftewel de paginatitel en de omschrijving. Heel belangrijk voor SEO, maar wordt vaak vergeten. Het klinkt gelukkig allemaal lastiger dan het is. De foto hieronder laat het zien. De paginatitel is in dit geval: ‘Webdesign Breda? | Webdesign bureau voor het MKB – Dlogic.’ De omschrijving is het stukje tekst onder de titel.
Zorg dat het zoekwoord vooraan staat en zorg dat de paginatitel niet te lang is. Maak er iets aantrekkelijks van! De omschrijving is niet bepalend voor jouw SEO, maar het is een leuke manier om bezoekers over te halen om naar jouw website te gaan. Hier kun je bijvoorbeeld jouw USP’s inzetten. Zelf je T&D aanpassen? Download de gratis WordPress plug-in Yoast SEO!
Headingstructuur
Google vindt het erg fijn als er goed gebruik wordt gemaakt van koppen. Het maakt het scannen voor Google en de bezoeker namelijk een stuk gemakkelijker. Geef de eerste header van de pagina altijd een H1, dit is namelijk de titel van de pagina. Geef de tussenkoppen een H2. In sommige gevallen kun je gebruik maken van een H3, bijvoorbeeld bij een opsomming. H4, H5 en H6 komen eigenlijk nauwelijks voor.
Voldoende en relevante content
Content is key. Zorg dus dat jouw pagina genoeg relevante content bevat. Op zoektermen waar weinig concurrentie op zit heb je misschien voldoende aan een korte pagina, maar richt jij je op zoektermen met veel zoekverkeer? Zorg dan voor lange pagina’s met uitgebreide en relevante content. Met ongeveer 800 woorden moet je al aardig ver komen, maar meer is altijd beter. Zolang het maar relevant is!
Zoek een ervaren SEO-specialist
Wil je echt stappen maken met SEO en het op een professionele manier doen? Denk dan eens na over het uitbesteden van jouw SEO aan een ervaren SEO bureau. Deze bureaus hebben SEO specialisten in huis die precies weten wat jouw website nodig heeft om hoger in Google te komen. Op zoek naar een professionele en betrouwbare SEO specialist in of rondom Breda? Dan raden wij zeker online marketing bureau Erocket aan.
Pas op met wie je in zee gaat
Toch zelf op zoek gaan naar een SEO bureau? Pas dan wel op. Helaas zijn er nog altijd bureaus die de zoekmachines willen manipuleren met behulp van handige trucjes. We moeten ze nageven, soms helpen ze. Helpen ze voor lang? Gelukkig niet. Wanneer Google erachter komt dat jouw website aan Black-hat SEO doet, kun je een penalty verwachten. De vraag is dan of het de moeite waard is geweest. Google verandert en verbetert constant het algoritme, om Black-hat SEO tegen te gaan en voor een betere ervaring van de bezoekers. Google wil namelijk de meest relevante websites vertonen, de websites die het verdienen. Pas dus altijd op met wie je in zee(o) gaat (voor de mensen die ‘m snappen ?). Ga alleen in zee met een partij die zich houdt aan de richtlijnen van Google, ook wel White-hat SEO genoemd. Op deze manier werk je aan een eerlijke en duurzame bezoekersstroom.