2 minuten leestijd

18 april 2018

Is uw website klaar voor de nieuwe privacywetgeving?
 Met Dlogic wordt u GDPR-proof!

Privacy is hét woord van het moment. Van referendum tot Facebookschandaal: de roep om meer privacy wordt steeds groter. En daarom wordt vanuit de Europese Unie nieuwe wet- en regelgeving opgelegd om de privacy van personen beter te beschermen. Met deze nieuwe regels krijgt ook u als organisatie in meer of mindere mate te maken in de vorm van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waarop vanaf eind mei streng gecontroleerd gaat worden.

Controle dataregistratie
De AVG is een wet die ervoor zorgt dat de bescherming van persoonsgegevens in de hele Europese Unie op dezelfde manier gebeurt. De wet is daarom beter bekend onder zijn Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR). Deze wetgeving is veel strenger dan de oude Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens en legt bovendien meer verantwoordelijkheid bij organisaties en bedrijven die gebruik maken van dataregistratie zoals gegevensdatabases en CRM-systemen of contactformulieren op websites. Het verzamelen van gegevens, voor welk onschuldig doel dan ook, kan vanaf nu niet meer zomaar.

Bescherming op het web
Daarnaast wordt er vanaf eind mei strenger toegezien op de beveiliging van websites en webshops. Hiervoor geldt voortaan op zijn minst het versleutelde HTTPS-protocol of het nieuwe http/2-protocol. Ook de technische eisen waaraan websites moeten voldoen worden aangescherpt. En niet alleen door de EU wordt hier streng op gecontroleerd: ook populaire webbrowsers als Google en Firefox doen mee. Zijn gaan hun zoekresultaten sorteren op hoe goed een website technisch is beveiligd. Heeft u uw veiligheidsprotocollen niet op orde, dan kan dat zo maar resulteren in een lage ranking en slechtere vindbaarheid.

Strenge eisen, hoge boetes
De GDPR is officieel al in 2016 in gegaan, maar de periode tot mei 2018 werd beschouwd als overgangsfase, zodat bedrijven zaken als websites, CRM-systemen en nieuwsbriefregisters konden aanpassen aan de nieuwe wetgeving. In de praktijk blijkt echter dat veel organisaties slecht op de hoogte zijn van de GDPR-eisen en zich nog nauwelijks hebben voorbereid. Op zich niet heel vreemd, want de regels zijn niet alleen streng maar ook tamelijk ingewikkeld. Maar de tijd begint nu toch echt te dringen want de sancties en boetes waarmee wordt gedreigd wanneer de GDPR niet wordt nageleefd zijn zeer fors.

GDPR-proof met Dlogic
Dlogic heeft de kennis en technische middelen in huis om ook uw website, databases en andere online gegevensregistratie helemaal privacyproof te maken. Hiervoor werken we samen met een betrouwbare partner die met een speciale GDPR-check in kaart kan brengen waar de risico’s liggen voor uw bedrijf of organisatie. Aan de hand van het rapport en de aanbevelingen die hieruit voortkomen, brengt Dlogic de noodzakelijke wijzigingen op het gebied van online veiligheid aan. Dit alles om de gegevens en privacy van uw bezoekers, klanten, opdrachtgevers en professionele partners op de juiste manier te registreren en te beschermen.

Ook leuk om te lezen

Ontdek ons nieuwe ticketsysteem voor betere klantenservice
Branding is meer dan een logo | DLogic
Efficiëntie met API koppelingen | DLogic
Hoe online marketing jouw bedrijf kan laten groeien | DLogic
De noodzaak van server side tagging voor jouw website | DLogic

Gerelateerde blogs

Ontdek ons nieuwe ticketsysteem voor betere klantenservice

Branding is meer dan een logo | DLogic

Efficiëntie met API koppelingen | DLogic

Biertje?

Neem contact op via onderstaand formulier