3 minuten leestijd

9 oktober 2023

Aan de slag met UX/UI-design voor je website | Dlogic

De Kracht van UX/UI design voor het succes van je website

Weet je nog hoe het voelde toen je voor het eerst een website probeerde te maken? Je realiseerde je al snel dat UX-design en UI-design van cruciaal belang zijn. Maar wat heb je aan een prachtige, goed functionerende website als deze niet bijdraagt aan het bereiken van je doelen? In deze blog nemen we je mee in de wereld van UX/UI-design en ontrafelen we enkele mythes en feiten voor de leek.

Binnen drie klikken naar je doel

Vaak krijgen we de vraag van klanten of we kunnen zorgen dat een gebruiker binnen slechts drie klikken zijn doel op de website op het gebied van UX of UI design kan bereiken, bijvoorbeeld het kopen van een product of het maken van een afspraak. Op het eerste gezicht lijkt dit een logische eis. We willen immers dat gebruikers snel tot actie overgaan!

Mythe: Een gebruiker moet binnen drie klikken zijn doel bereiken.

Deze aanname is tot op zekere hoogte waar, maar laten we niet vergeten dat niet alle klikken gelijk zijn. Laten we de Hick’s Wet eens bekijken, die gaat over het vereenvoudigen van keuzes voor gebruikers.

In het kort komt het erop neer dat hoe meer opties je een gebruiker biedt, hoe langer het duurt om een keuze te maken. Totdat er zoveel opties zijn dat de gebruiker afhaakt. Als je wilt dat een gebruiker in drie klikken op je bestelpagina terecht komt, kan dit leiden tot “moeilijke klikken”. Gebruikers moeten kiezen uit verschillende opties op de website, en hoe meer keuzes er zijn, hoe lastiger die ene specifieke klik wordt. Soms is het beter om een paar extra stappen toe te voegen om keuzestress te voorkomen.

“Het maakt niet uit hoeveel stappen een gebruiker moet doorlopen, zolang elke stap aantrekkelijk en eenvoudig is.” – Harwin, Interaction Designer bij IMPRES

Een goed voorbeeld hiervan is het afrekenproces op een website. Bij het afrekenen moeten vaak meerdere keuzes worden gemaakt en gegevens worden ingevoerd. Het is bijna onmogelijk om dit in slechts drie stappen te doen.

Hoe test je dit?

Je wilt gebruikers aanmoedigen om de volledige ‘funnel’ te doorlopen en het gevoel te geven dat ze hun doel kunnen bereiken. Dit is vaak belangrijker dan de daadwerkelijke klik of actie zelf. Je wilt voorkomen dat gebruikers het gevoel hebben dat ze afdwalen.

Hoe meten we dit? We gebruiken A/B-testen om te kijken hoeveel mensen afhaken bij verschillende versies van een proces. Op basis van deze inzichten optimaliseren we het proces. Dit is vaak een voortdurend proces totdat we onze conversiedoelen bereiken.

Een “BOB” voor Conversie

Wist je al dat de kleur van je call-to-action (CTA) knoppen invloed heeft op het gedrag van gebruikers? Vaak worden deze knoppen in de huisstijlkleur gegoten, zoals oranje. Maar is dit altijd de beste keuze? CTA-knoppen zijn vaak oranje, ook wel Big Orange Buttons genoemd, omdat oranje wordt beschouwd als een magische kleur die de aandacht trekt.

Mythe: “Een oranje call-to-action knop converteert altijd beter dan een knop in een andere kleur.”

Het idee dat oranje altijd de beste kleur is, klopt tot op zekere hoogte. Op een witte pagina valt een oranje CTA-knop op en trekt de aandacht. Maar als je hele menu oranje is, valt de CTA-knop minder op. Het draait dus om het gebruik van contrasterende kleuren. De Big Orange Button werkt niet altijd beter dan een knop in een andere kleur.

Een mooi voorbeeld is de aanpak van de Hema. Ze hebben een rood met witte huisstijl, maar ze gebruiken geel voor hun call-to-action knoppen.

Meer dan alleen uiterlijk en technologie

Kortom, bij het bouwen van een website gaat het niet alleen om het uiterlijk en de technologie, maar ook om het begrijpen van het gedrag van gebruikers en hen de beste ervaring te bieden om hun doelen te bereiken.

Ook leuk om te lezen

Ontdek ons nieuwe ticketsysteem voor betere klantenservice
Branding is meer dan een logo | DLogic
Efficiëntie met API koppelingen | DLogic
Hoe online marketing jouw bedrijf kan laten groeien | DLogic
De noodzaak van server side tagging voor jouw website | DLogic

Gerelateerde blogs

Ontdek ons nieuwe ticketsysteem voor betere klantenservice

Branding is meer dan een logo | DLogic

Efficiëntie met API koppelingen | DLogic

Biertje?

Neem contact op via onderstaand formulier