Heb jij een website, maar doet deze helaas (nog) niet wat je gehoopt had? Het is een veelvoorkomend probleem. Wanneer ondernemers een website laten maken verwachten veel dat deze vanaf dag 1 al meteen onwijs veel klanten trekt. Helaas werkt dit niet zo. Wij hadden dit natuurlijk ook graag anders gezien. De bouw van de website is echter nog maar het begin. Het is de basis naar succes op het internet.
Hoe mooi je website ook is, als het je geen (of te weinig) klanten oplevert heb je er vrij weinig aan, toch? Precies, tijd om in actie te komen! Hier gaan we wat aan doen. Wil jij dat jouw website meer klanten oplevert? Wij gaan je helpen aan de hand van 7 grote boosdoeners.
Natuurlijk zijn wij de moeilijkste niet om je ook de oplossingen voor te schotelen. Ga er lekker voor zitten en maak jouw website winstgevend!
Je bent niet de enige
Zoals net al aangeven ben je inderdaad niet de enige. Gelukkig maar, anders was er iets niet goed. Tegelijkertijd betekent dit dat er nog genoeg kansen liggen, maar dit gaat niet vanzelf! Het zou fijn zijn dat wanneer je een website laat maken, deze vanzelf winstgevend wordt. Helaas werkt het niet zo. Wil je een winstgevende website? Dan moet je hier aan werken.
Het doel van een website
Wanneer je een website laat maken heb je natuurlijk het doel om te verkopen. Of dit nou een product of dienst is, het komt allemaal op hetzelfde neer. Je hebt een website om online klanten te trekken. Je wilt dus ook dat jouw website gevonden wordt op Google en dat jouw klanten jouw websitebezoek als fijn ervaren. Een tevreden bezoeker is namelijk sneller geneigd om iets te kopen. Dacht je dat het laten maken van een website alleen genoeg is? Helaas. Dit is nog maar het begin.
Juist na de oplevering is het tijd om aan de slag te gaan met je website en de online vindbaarheid. Vooral dit stukje wordt door veel ondernemers als lastig ervaren. Geheel begrijpelijk ook, het is een hele andere wereld. Een online wereld. Daarbij heb je er helemaal geen tijd voor of zin in. Je wilt gewoon knallen met je bedrijf. Dan kun je twee dingen doen. Je schakelt een specialist in op het gebied van online marketing of je gaat tóch zelf aan de slag. Alvast een zetje in de goede richting? Wij helpen je met zeven grote redenen waarom een website geen klanten oplevert.
Waarom jouw website geen klanten oplevert: 7 redenen (+ oplossingen)
Je heb een website, maar deze doet helaas nog niet wat je wilt. Je zit te wachten en te wachten, maar de bezoekers (en dus de verkopen) blijven uit. Of misschien heb je daadwerkelijk bezoekers, maar ondernemen zij geen actie. Zonde. Wat het ook is, we gaan er wat aan doen! Misschien komen ze bekend voor of zegt het je niks. Hoe dan ook hebben wij de oplossing voor je!
Reden 1. Te weinig bezoekers
Bezoekers naar je website zijn key. Zonder bezoekers is jouw website namelijk waardeloos. Uit onderzoek is toch gebleken dan gemiddeld 95% van de websitebezoekers geen actie onderneemt. Best veel hé? Dus 95% bezoekers bekijkt je website en is weer weg. Ze kopen niks, nemen geen contact op of vragen geen offerte aan.
Het conversiepercentage van een gemiddelde website ligt dus ongeveer op de 5%. Uiteraard verschilt dit per website en branche, maar 5% is een prima gemiddelde. Je conversiepercentage kun je op verschillende manieren verhogen. Denk hierbij aan meer landingspagina’s, reviews, video’s etc. Maak het websitebezoek van jouw gebruiker zo fijn mogelijk!
Oplossing
Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op conversies. Maar hoe krijg je bezoekers naar je website? Ook hier zijn weer verschillende manieren voor. Zo heb je een korte termijn oplossing en een lange termijn oplossing.
- Adverteren op Google
(Google Ads). Door advertenties te plaatsen op Google (SEA) kom jij direct hoger in Google. Je betaalt hierbij voor elke bezoeker. Stop je met adverteren, dan ben je ook niet meer hoger in Google. Het nadeel is dan ook dat je blijft betalen voor je bezoekers. Het voordeel is wel dat je meteen bovenaan in Google staat.
- Zoekmachine optimalisatie (SEO).
SEO is een lange termijn oplossing. Door middel van SEO zorg jij dat jouw website hoger in Google komt. Het voordeel hiervan is dat je deze bezoekers verdiend en dus niet hoeft te betalen voor ze. Het nadeel daarentegen is dan weer dat je niet zomaar hoger in Google komt met SEO. Hier moet je wel wat voor doen en het resultaat kan enkele maanden op zich wachten. Toch is SEO in onze ogen een duurzamere oplossing.
Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het één het ander niet per se uitsluit. SEO en SEA gaan namelijk perfect samen!
Reden 2. Je website is niet gebruiksvriendelijk
Hoe mooi je website ook is, als hij niet gebruiksvriendelijk is levert hij waarschijnlijk weinig op. De gebruiker hoort centraal te staan op een website. Maar wat is een gebruiksvriendelijke website? Het is een website die overzichtelijk is en waar de bezoekers gemakkelijk door kunnen navigeren. Ze kunnen dus makkelijk vinden wat ze zoeken. Niemand vindt het fijn om op een onoverzichtelijke website te komen met zoveel opties dat je door het bomen het bos niet meer ziet. Zorg dus voor een gebruiksvriendelijke website voor je bezoekers!
Oplossing
Hoe krijg je een gebruiksvriendelijke website? Wij zetten een paar tips voor je op een rijtje:
- Zorg voor een overzichtelijke en duidelijke navigatie
- Maak gebruik van fijne kleuren
- Zorg voor een goede opmaak en tekstlengte (let op tussenkopjes)
- Zorg voor correcte en foutloze teksten
- Zorg voor een responsive design (mobiel, tablet en laptop)
- Zorg voor een SSL-certificaat (beveiligd)
Voldoet je website aan deze stappen dan ben je al aardig op weg!
Reden 3. Je hebt een trage website
Niemand zit te wachten op een slome website. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat ongeveer 40% van de bezoekers afhaakt wanneer zij op een trage website komen. Vandaag de dag moet alles snel, vooral online. Moet je langer dan 3 seconden wachten voordat een website laadt? Daar heb je helemaal geen geduld voor. We gaan wel naar de concurrent. Het is dus noodzakelijk om te zorgen voor een snelle website. Gelukkig heeft Google een handige tool om de website snelheid te meten. De laadtijd van jouw website meten? Dat kan erg eenvoudig via Google Page Speed Insights.
Oplossing
Heb jij een trage website en scoort je volgens Google ook erg slecht op het gebied van laadtijd? Tijd om in actie te komen. Wanneer je jouw website door de analyse van Google gooit zie je hieronder een aantal aanbevelingen die je kunt verbeteren. Heb je hier geen verstand van, maar wil je toch een snelle website? Zorg dan ten eerste voor een goede hosting. Hier betaal je misschien wat meer voor, maar is het zeker waard. Ook kun je een webdesign bureau inschakelen. Zij kunnen je helpen met het versnellen van je website!
Reden 4. Je maakt geen gebruik van Social Media
Natuurlijk wil je hoog in Google komen, maar de kracht van Social Media wordt nog vaak onderschat! Het promoten van jouw bedrijf (en website) op Social Media is een gouden strategie.
Oplossing
Maak Social Media platformen aan waarop jouw doelgroep zich bevindt. Denk hierbij aan Facebook, Instagram of LinkedIn!
Reden 5. Je website is niet in lijn met je doelgroep
Iets wat we helaas nog vaak tegen komen. Een website die de doelgroep totaal niet aanspreekt. Het is voor een website belangrijk dat de bezoeker en de doelgroep meteen weet dat de website voor hem of haar is bedoeld. Het is dus belangrijk in kaart te brengen wie jouw doelgroep is. Op basis van deze doelgroep hoor je namelijk je website te baseren.
Oplossing
Breng jouw doelgroep in kaart en pas je website hierop aan. Denk hierbij aan kleuren, foto’s, knoppen, teksten etc. Kortom moet alles op jouw website gebaseerd zijn op de doelgroep!
Reden 6. Je zet je bezoekers niet aan tot actie
Het is eindelijk zo ver, je website trekt bezoekers en je hebt je bezoeker overtuigd om tot aankoop te gaan. Maar oeps, hoe doen ze dit? Zorg voor een zetje in de rug en help je bezoeker tot actie. Maak het ze zo makkelijk mogelijk. Bezoekers hebben namelijk weinig geduld en willen weten wat ze moeten doen. Moeten ze een offerte aanvragen? Maak een duidelijke button onder de tekst waarin staat dat ze een offerte kunnen aanvragen!
Oplossing
Zorg voor duidelijke CTA’s (Call to Action). Plaats deze niet alleen onderaan de pagina, maar ook bovenaan en in het midden.
Reden 7. Je content is niet overtuigend of relevant genoeg
Wanneer het daadwerkelijk zover is dat jouw website bezoekers trekt, zou het natuurlijk ook fijn zijn dat zij jouw producten of diensten kopen. Voordat zij dit zullen doen, zullen zij eerst een kijkje nemen op je website en op zoek gaan naar informatie. Zijn jouw teksten niet overtuigend of relevant genoeg? Dan zullen zij helaas naar de concurrent gaan. Het is dus noodzakelijk om pakkende en relevante teksten te schrijven. Teksten die de bezoekers overtuigen om voor jou te kiezen.
Oplossing
Hoe je overtuigende en relevante content schrijft? Dit kun je zelf doen of uitbesteden aan bijvoorbeeld een tekstschrijver of een SEO-specialist. Wanneer je zelf aan de slag wilt gaan zorg dan voor overzichtelijke koppen, niet te lange alinea’s en schrijf vooral aantrekkelijk. Neem de bezoeker mee in je verhaal. Onthoud ook dat websitebezoekers vaak niet de hele website lezen, maar vooral scannen naar informatie die ze zoeken.
Een website die wél klanten oplevert?
Een website hebben is leuk, maar een website die geld oplevert natuurlijk nog veel leuker! Gelukkig levert jouw website met deze 7 tips wél klanten op. Heb jij nou hulp nodig bij het succesvol maken van jouw website? Wij van DLogic helpen je hier graag bij. Neem nu contact op!