Elk jaar zijn er weer onwijs veel nieuwe webdesign trends op te noemen. Een nieuw jaar, brengt immers nieuwe kansen. Alles om ons heen veranderd voortdurend en dat is niet zomaar. Wij als mens veranderen namelijk continu en daar wordt goed op ingespeeld. Zo komen er trends en gaan er trends. Dat is bij webdesign niet anders. In 2022 zijn er dan ook weer een aantal interessante webdesign trends waar je rekening mee kunt gaan houden. Klaar voor? We nemen je mee naar de 6 belangrijkste webdesign trends van dit jaar. Wie weet zit er wel een trend tussen die jij kan toepassen voor je eigen website. Hieronder de 6 webdesign trends in een overzicht:
- Dynamische websites
- Duimvriendelijke navigatie
- Full-screen video
- Scrollytelling
- Geen hero image meer
- Dark mode
1. Reveal animations
Net zoals afgelopen jaar is de verwachting ook dit jaar dat reveal animations steeds populairder gaan worden. Tekstblokken, stukjes tekst of afbeeldingen die na het scrollen in het beeld komen. Dit zorgt voor een leuk dynamisch effect. Het laat de website doen leven. Wanneer je een stukje tekst of afbeelding goed timed, kan dit perfect aansluiten op je website. Hieronder een voorbeeld van een reval animation in de vorm van een knop.
Dit is reveal animation, leuk hé?
2. Duimvriendelijke navigatie
Dan nu een trend die al lang te verwachten was: duimvriendelijke navigatie. Alhoewel de trend zich voornamelijk zal afspelen op de mobiele apparaten, neemt het niet weg dat het een belangrijke trend is. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ongeveer 40 tot 50% van al het verkeer afkomstig is van een mobiele telefoon. De verwachting is dat dit per jaar alleen maar zal gaan toenemen. Duimvriendelijke navigatie is dus helemaal niet zo’n gek idee.
Een leuk voorbeeld hiervan is de tabbladbalk van Apple met de nieuwe IOS 15. In plaats van dat deze ouderwets bovenaan staat, is er de optie om de balk nu ook onderaan te plaatsen. Dit zodat de tabbladbalk dichter bij je duim is en dus makkelijker te navigeren. Nu de telefoons steeds groter worden is dit natuurlijk geen overbodige luxe.
3. Full-screen video
In 2022 gaan we zeker weten meer websites zien die d.m.v. een full-screen video hun bezoeker de pagina probeert in te trekken. Een bioscoopgevoel: het is een leuke manier om de aandacht te trekken en een emotie op te roepen bij je doelgroep. Je hebt geen tekst nodig en het is één klap duidelijk wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Mits je het goed doet natuurlijk. Zorg voor unieke en kwalitatief beeldmateriaal wanneer je gebruik wilt maken van een full-screen video. Een mooi voorbeeld is de website van y.co.
4. Scrollytelling
Websites zijn niet meer zo ‘saai’ zoals ze vroeger waren. Een website is tegenwoordig meer dan een website alleen. Het is het verhaal van jouw website. Dankzij alle nieuwe technieken op het gebied van webdesign is het mogelijk om op unieke manieren jouw verhaal te vertellen aan je doelgroep. Een manier hiervan is d.m.v. Scrollytelling. Wij zelf komen het al steeds vaker tegen en waarschijnlijk jij ook wel eens een keer.
Met Scrollytelling laat jij de bezoekers d.m.v. scrollen de website doorgaan. Je kunt een scroll zien als een klik op de muis. Als voorbeeld gebruiken wij de website van Every Last Drop. Alhoewel het niet toepasbaar is voor misschien elke website, zijn wij er wel van overtuigd dat we dit soort websites steeds vaker gaan tegenkomen in 2022 en daarna. Het is een prachtige manier om op te vallen en te zorgen voor beleving.
5. Geen hero image meer
Waar de eerdere trends juist in het teken staan van beeld, beeld en nog eens beeld, staat deze trend daar eigenlijk juist lijnrecht tegenover. Een gevalletje less is more misschien. De verwachting is namelijk dat in 2022 bij veel nieuwe websites er geen hero images meer gebruikt zullen worden. We zien het nu al steeds vaker voorkomen: websites zonder beeldvullende afbeelding. We moeten toegeven, een afbeelding in bijvoorbeeld de header kan een goede binnenkomer zijn, maar tegelijkertijd moeten we ons afvragen of dit nu echt functioneel is.
Uiteraard hangt dit af van het doel van je website, maar we zien nog vaak hero images die eigenlijk niks toevoegen aan de inhoud. Waar beeld de laatste jaren erg populair is geworden, merken wij dat de overbodige afbeeldingen langzaamaan verdwijnen en plaats maken voor weer echte inhoudelijke content.
6. Dark mode
Let’s go dark! Het is een trend die je wellicht al kent of zelfs toepast, maar de verwachting is dat dit in 2022 alleen maar groter zal worden. Steeds meer applicaties hebben inmiddels al de optie op te switchen tussen light mode en dark mode. In september 2021 heeft zelfs Google dark mode toegevoegd. De vraag is echter of dark mode nu echt beter is dan light mode. We moeten toegeven dat de dark mode en erg cool en mysterieus uitziet, maar heeft het daadwerkelijk een voordeel? Naast het feit dat het er aantrekkelijk uitziet en onderscheidend is, is uit Amerikaans onderzoek gebleken dat dark mode zorgt voor minder vermoeide ogen in donkere en slecht belichte omgevingen. Daarbij zorgt de optie dark mode ook voor een langere batterijduur. Kortom, het heeft daadwerkelijk voordelen.
Hulp nodig bij een redesign?
Heb jij nu een trend gezien die je zou willen toepassen op je eigen website? De specialisten van DLogic kunnen je helpen met een professioneel redesign op basis van de laatste trends en technologiën. Neem contact op en we bespreken de mogelijkheden met je. We kunnen je alvast verklappen: de mogelijkheden zijn eindeloos. Vraag nu een gratis offerte aan en laat 2022 jouw jaar worden!