5 minuten leestijd

15 mei 2019

Een website laten maken of zelf maken?

Om je bedrijf goed op de kaart te zetten is het verstandig een website te maken. Er zijn genoeg website makers waarmee je zelf aan de slag kunt. Denk bijvoorbeeld aan een websitemaker als Wix. Maar is dat wel zo handig? Kun je zelf aan de knutsel of is het slimmer om iemand in te schakelen? Wij geven het antwoord op deze prangende vraag.

Zelf maken: als je net begint kun je prima zelf een website maken

Wanneer je net bent gestart met je bedrijf als bijvoorbeeld freelance tekstschrijver, is het vaak niet nodig direct een website te laten bouwen. Dit kun je over het algemeen gewoon zelf doen met behulp van een geschikte websitemaker. Maar let op: denk wél goed na over je domeinnaam, wanneer hier een veel gezocht zoekwoord in voorkomt is de kans groter dat je website bovenaan komt in Google.

Je kunt bijvoorbeeld een website maken via Wix, Jimdo of Squarespace. Deze website makers zijn gemakkelijk in gebruik, op deze manier kun je een prima start maken met jouw bedrijf. Kies een standaard template of knutsel zelf iets in elkaar: easy does it. Wel een kleine extra tip: zoek goed uit of er een mogelijkheid is tot het uitproberen van de service. Zo voorkom je kosten wanneer de websitemaker je toch niet bevalt.

Zelf maken: je kunt altijd nog terug

Wees niet bang om zelf te beginnen met het maken van een website: je kunt altijd nog terug! Dat wil zeggen, mocht jouw bedrijf groeien of wil je je tijd niet kwijt zijn aan het bouwen van een website, kun je altijd nog een echte websitebouwer inschakelen. Die neemt moeiteloos de touwtjes uit handen om jouw website zo effectief mogelijk te maken.

Mocht je op zoek zijn naar een websitebouwer, check dan eerst of de websitebouwer zijn zaakjes zelf op orde heeft. Daarmee bedoelen we: zoek op websitebouwer of websitemaker gevolgd door de naam van je CMS (Content Management System), zodat je kunt zien in hoeverre de websitemaker zijn eigen SEO (Search Engine Optimalisation) op orde heeft. Let op: advertenties tellen hier niet! Deze kosten de websitemaker vooral veel geld en weinig moeite.

Laten maken: Uitbesteden betekent vaak een hogere conversie met je klant

Wanneer je een product of dienst verkoopt, is het belangrijk om de conversie met jouw klant omhoog te krijgen. Je wil immers dat de klant iets van je afneemt en daar draagt je website zeker aan bij. Een websitebouwer heeft nu eenmaal meer kennis over het effectief bouwen van je website (gebaseerd op SEO en conversie), dus kun je het beter uit handen geven. En denk bijvoorbeeld ook aan de snelheid van je website: hoe sneller je website is, hoe groter de kans dat je klant langer blijft hangen. Hoe je een website snel maakt, weet de websitebouwer heel goed!

Tip: mocht je eerst zelf met je online visitekaartje aan de slag gaan, wees dan in ieder geval duidelijk over wat je verkoopt en wat jouw bedrijf uniek maakt. Zo zorg je er voor dat je klant duidelijkheid heeft wat jij aanbiedt en niet direct met de muis naar het kruisje vliegt.

Laten maken: durf te investeren (en het er weer uit te halen)

 Tijd is geld: dit gezegde telt ook voor je website. Hoe leuk je het ook vindt om een website te bouwen, er gaat stiekem best veel tijd in zitten. Wanneer je een pagina laat bouwen door een websitebouwer bespaar je deze tijd. Grote kans dat je de kosten er op die manier er al uithaalt.

Belangrijk om te onthouden is dat je eerst zult moeten investeren, om er later veel uit te kunnen halen. Wees niet té snel aangetrokken tot ‘de buurjongen’ die wel een website in elkaar kan toveren: grote kans dat het een eenmalige dienst is. Wat ons brengt tot het volgende punt:

Laten maken: zorg voor continuïteit

Een laatste reden om de bouw van je website uit te besteden is continuïteit. We vertelden je laatst al over het belang van het onderhouden van je website. Wanneer je een website laat bouwen, ben je er zeker van dat mocht er iets niet meer werken, het binnen no-time opgelost kan zijn. Zo houd je de website effectief en blijft de klant tevreden.

Tip: het is nooit verkeerd zelf op de hoogte te zijn van het maken van een website. Wanneer je eerst zelf aan de slag gaat met je website, ben je op de hoogte van de basis en kun je toch zelf de touwtjes in handen nemen, mocht er iets dringends aan de hand zijn met je website terwijl je websitebouwer bijvoorbeeld met vakantie is.

Website zelf maken of laten maken? Hier moet je rekening mee houden.

Ben je er al uit? Ga je zelf aan de slag of besteed je het liever uit? Houd in ieder geval rekening met de volgende punten:

  • Wanneer je net start met je onderneming is het over het algemeen geen slecht plan om zelf een site te maken via websitemakers als Wix, Jimdo en Squarespace. Je kunt namelijk altijd nog een echte bouwer inschakelen.
  • Mocht je later toch kiezen voor een echte websitebouwer, check dan eerst zelf of de websitebouwer zijn eigen SEO op orde heeft. Zo kun je met een gerust hart je website uit handen geven.
  • Een websitebouw uitbesteden is in veel gevallen goed: bijvoorbeeld als je wil zorgen voor een hogere conversie met je klant. Websitebouwers hebben hier meer verstand van.
  • Het is daarnaast een goede investering: het geld dat je erin stopt, komt er als het goed is ook weer uit.
  • Ook is het fijn de bouw van je website uit te besteden zodat je altijd kunt terugvallen op iemand mochten er technische problemen zijn.

Belangrijk te onthouden bij het maken van een website is dat je altijd nog iemand kunt inschakelen. Wil je graag zelf starten maar kom je er later niet uit? Geen paniek. Wees er vooral bewust van dat je website je visitekaartje is en dat het dus slim is hierin te investeren. Een designer kan het geheel er vaak een stuk professioneler uit laten zien. Daar krijg je geen spijt van!

Website in de regio Breda laten maken?

DLogic zit in Breda en bouwt websites voor meer dan 400 tevreden klanten in Nederland en België. We staan bekend om:

  • Persoonlijk contact
  • Alles onder 1 dak
  • Meer dan 400 websites gerealiseerd
  • Snelle en vlotte communicatie

Wil je je website laten maken in de regio Breda? Wij komen graag langs om de wensen te bespreken. Zit je bedrijf niet in de regio, dan plannen we graag een online call in om de wensen te bespreken. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Ook leuk om te lezen

Waar moet je op letten bij een meertalige WordPress website? | DLogic
Waarom een nieuwe website? De voor- en nadelen | DLogic
Wat voor foto’s kies jij voor jouw website? | Dlogic
Stop met wat je aan het doen bent! Wij hebben namelijk een mega tip met betrekking tot de e-mails die je verzendt:
Dit zijn de redenen waarom jij een website nodig hebt!

Gerelateerde blogs

Waar moet je op letten bij een meertalige WordPress website? | DLogic

Waarom een nieuwe website? De voor- en nadelen | DLogic

Wat voor foto’s kies jij voor jouw website? | Dlogic

Biertje?

Neem contact op via onderstaand formulier