3 minuten leestijd

25 januari 2024

Hoe zit het met cookies in google in 2024?

In 2024 verandert er een hele hoop als het aankomt op cookies in Google. Hoe speel je hierop in en wat moet er gebeuren?

Third Party cookies verdwijnen in 2024

We kunnen er lang omheen draaien, maar de belangrijkste boodschap van deze blog is dat Third Party cookies verdwijnen in 2024. Misschien wist je het al wel; misschien nog niet. Hoe dan ook: deze ontwikkeling heeft belangrijke gevolgen voor jouw website waar je op voorbereid wilt zijn. Wij vertellen je meer over het verdwijnen van cookies en de gevolgen voor jouw website. 

Wat zijn cookies?

First things first: wat zijn cookies? Een cookie is een klein bestandje dat jouw website op de harde schijf van websitebezoekers zet op het moment dat je een site bezoekt. Cookies houden bijvoorbeeld bij welke pagina’s op een website worden bekeken en wat mensen in een winkelmandje stoppen. Websitebezoekers kiezen er meestal zelf voor of zij wel of geen toestemming geven voor cookies. Dit doen zij via de cookiebanner op jouw website, een onmisbaar element wat aangepast zal moeten worden op basis van de ontwikkelingen binnen de gegevensbewaring in 2024.

Third party cookies

Onder de cookies heb je verschillende varianten: in de basis zijn dit first party- en third party cookies. First party cookies verbeteren de ervaring van jouw websitebezoekers. Als deze cookies niet aanwezig zouden zijn, zou een website jouw websitebezoekers iedere keer wanneer een pagina laadt behandelen als een nieuwe bezoeker. First party cookies zijn dan ook bedoeld om je inloggegevens te onthouden, je voorkeuren te onthouden, de juiste taal te laten zien etc.

Third party cookies zijn gecreëerd door andere partijen en volgen het zoekgedrag van jouw doelgroep op verschillende websites. Hierdoor kunnen andere partijen een digitaal profiel creëren op basis van zoek gewoontes en interesses, om jouw doelgroep vervolgens meer relevante content advertenties te tonen. 

Third party cookies verdwijnen: wat nu?

Nu we je een stukje meegenomen hebben in de wereld van cookies binnen Google heb je waarschijnlijk een beter beeld op de invloed van deze stukjes data op jouw website. Wanneer je jouw doelgroep gericht wilt bereiken met online communicatiemiddelen zoals advertenties dan zal het uitfaseren van de third party cookies een nadelige invloed hebben op deze mogelijkheden. Er zijn verschillende alternatieven om dit op te lossen. First-party cookies blijven namelijk nog wel bestaan en brengen verschillende mogelijkheden met zich mee. Met first-party (cookie)data kun je namelijk informatie en gegevens van bestaande klanten verzamelen. Dit mag je nog steeds inzetten voor het bereiken van jouw online doelgroep. 

Maar hoe zit het met de cookiebanner?

Een cookiebanner informeert de bezoekers van jouw website over het gebruik van cookies en gegevens meting op de website. In deze banner kunnen websitebezoekers een keuze maken over welke categorie cookies zij accepteren. 

Bij de verdwijning van Third Party cookies komen verschillende aanpassingen in de cookiebanner kijken. Als je geen cookies op je website plaatst die persoonsgegevens opslaan dan is een cookiemelding niet meer nodig. Wanneer je dit nog wél doet dan ben je verplicht om toestemming te vragen middels een cookiebanner. Deze moet natuurlijk wel up to date zijn en goed ingesteld staan, zodat alle gegevens goed met elkaar communiceren. 

Benieuwd welke cookies er momenteel op jouw site staan? Dat kun je eenvoudig checken via het slotje in de adresbalk. Wanneer je hier op ‘cookies’ klikt zie je alle cookies die op een pagina gebruikt worden. 

Aan de slag met jouw cookiebanner

Wil jij jouw cookiebanner checken of updaten maar weet je niet waar je moet beginnen? No worries, wij weten dat wel! ???? Of je nu wilt weten welke cookies er op jouw website geladen worden, je cookiebanner wilt vernieuwen of simpelweg meer informatie over dit onderwerp wilt: wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen. 

 

Ook leuk om te lezen

Boost het conversiepercentage van jouw website! | DLogic
eRocket & DLogic, samen sterk in het online universum.
Rankmath versus Yoast? Wij zochten het uit! | DLogic
Waar moet je op letten bij een meertalige WordPress website? | DLogic
Waarom een nieuwe website? De voor- en nadelen | DLogic

Gerelateerde blogs

Boost het conversiepercentage van jouw website! | DLogic

eRocket & DLogic, samen sterk in het online universum.

Rankmath versus Yoast? Wij zochten het uit! | DLogic

Biertje?

Neem contact op via onderstaand formulier