Webdesign en SEO worden over het algemeen gezien als twee totaal verschillende diensten. Is dat terecht? Ja en nee. 2021 heeft ons immers bewezen dat het in deze tijd belangrijker dan ooit is om op het gebied van UX design en SEO nauw samen te werken. SEO kan namelijk écht niet meer zonder UX design. En wij gaan je vertellen waarom.
Opfriscursus UX design en SEO
Voor de leken onder ons is het misschien even handig om beide begrippen eens verder toe te lichten. Want wat is UX design en SEO nu precies?
UX design: UX staat voor User Experience. In het Nederlands beter bekend als ‘gebruikerservaring’. In het geval van webdesign is een gebruiker een persoon die gebruik maakt van jouw website. Bij UX design staat de gebruiker dan ook centraal. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze bezoeker een zo’n fijn mogelijke ervaring heeft op de website?
SEO: SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie, is een verzamelnaam van alle activiteiten en processen die worden verricht om een website hoger in Google te krijgen. Na het bouwen van een website ben je er namelijk nog niet. Iets wat vaak vergeten wordt.
Waarom kan SEO écht niet meer zonder UX design?
Waar je vroeger alleen met wat zoekwoorden en linkbuilding aardig hoog in Google kon komen, is dat vandaag de dag wel anders. SEO vraagt namelijk veel meer tegenwoordig en terecht ook als je het ons vraagt.
Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Om de gebruikers te verzekeren van de meest betrouwbare en relevante zoekresultaten is Google continu bezig met het updaten en optimaliseren van de zoekmachine d.m.v. updates. Een bekende Core-update hiervan is RankBrain. Een algoritme dat gedragskenmerken van bezoekers meet en deze meeneemt in de bepaling van jouw posities in Google.
Voorbeelden van deze gedragskenmerken zijn bijvoorbeeld hoe lang iemand op de website zit, Bounce Ratio, Click Through Rate (CTR) en aantal pagina’s bekeken per sessie. Zaken die met behulp van UX design (gebruikerservaring) aardig verbeterd kunnen worden. Laten we ook niet de Core Web Vitals update vergeten. Een update die ook wel bekend staat als de Page Experience Update.
Reden genoeg om te zeggen dat SEO tegenwoordig echt niet meer zonder UX design kan. We zijn er echter nog niet. Hieronder 4 redenen om het belang van een goede samenwerking tussen SEO en UX design in kaart te brengen.
Reden 1. Vinden wat je zoekt
Hoe mooi je website ook is, als je gebruiker niet kan vinden wat hij/zij zoekt is hij waardeloos. De navigatie van je website is dan ook essentieel. Het is dan ook een belangrijk aspect van UX design. Wanneer een gebruiker op je website belandt moet hij/zij zo snel mogelijk belanden op de pagina die ze zoeken.
Ook voor SEO is de navigatiestructuur van je website belangrijk. Google begrijpt je website namelijk beter d.m.v. je navigatiestructuur. Leuk weetje: Google hecht meer waarde aan pagina’s die hoog in de structuur of menubalk staan. Kortom, zorg er dus voor dat je menustructuur zo makkelijk en simpel mogelijk is, voor zowel de gebruiker als voor Google.
Reden 2. Afbeeldingen en headers
Afbeeldingen en headers zijn een belangrijk onderdeel van je website. Daar zullen zowel UX designers als online marketeers het met elkaar over eens zijn. Toch bekijken beide de cruciale elementen toch net even wat anders. Een UX designer zal zich namelijk vooral focussen op het visuele aspect en niet zo zeer naar de gevolgen op het gebied van SEO.
Wij raden dan ook altijd aan om als UX designer bij het ontwerpen van de website samen te werken met een online marketeer. Bij afbeeldingen en headers gaat het namelijk niet alleen om het visuele aspect, maar ook om de technische punten waardoor Google jouw website beter begrijpt. Erg belangrijk voor wanneer je hoger in Google wilt komen.
Een online marketeer zorgt er bijvoorbeeld voor dat elke afbeeldingen wordt voorzien van een alt-tekst en dat ook de heading-structuur goed in elkaar zit. Google vindt het namelijk niet fijn wanneer er meer dan één H1 op een pagina staat.
Reden 3. Snel, sneller en snelst
Tegenwoordig moet alles sneller en sneller. Vooral op het internet heeft niemand meer geduld. Uit onderzoek is zelfs bewezen dat wanneer een websitebezoeker langer dan twee seconden moet wachten hij afhaakt. De laadtijd van je website is dus enorm belangrijk. Zowel voor SEO als voor UX design. Wanneer een bezoeker dus langer wacht dan twee seconden zal hij de website meteen weer verlaten. Hierdoor stijgt het bounce-percentage van jouw website. Iets wat je organisch verkeer niet ten goede zal komen.
Zorg dus voor een snelle laadtijd. Hoe? Maak gebruik van een snelle en betrouwbare hosting en zorg voor een schone code. Hoe meer code, hoe langer de laadtijd van je website zal zijn. Ook kun je bijvoorbeeld de afbeeldingen op je website optimaliseren/comprimeren. Deze worden vaak ingeladen met een te grote bestandsgrootte, waardoor het langer duurt voordat jouw website is geladen. Een handige tool hiervoor is Cloudinary.
Reden 4. Geschikt voor elk formaat
Responsive webdesign is essentieel. Van oorsprong werden websites ontwikkeld met de desktopversie als startpunt, echter is de mobiele versie belangrijker geworden met de opkomst van de mobiele telefoon. Sinds juli 2019 bestaat dan ook de Mobile-First Index Update van Google. Hierin werd duidelijk dat Google eerst de mobiele versie van jouw website gebruikt voor indexering en ranking.
Tegenwoordig is het dus belangrijk dat jouw website er goed en functioneel uitziet op zowel de computer, telefoon als tablet. Het is dan ook de taak van een UX designer om voor elk apparaat een fijne gebruikerservaring te realiseren. Hier heeft niet alleen de uiteindelijke gebruiker profijt van, ook heeft het een positief effect op je SEO en rankings in Google.
Hulp nodig bij het maken van een goede website?
Mocht het nog niet duidelijk zijn: wanneer de gebruiker tevreden is, is Google dat ook. Om dit te realiseren is het noodzakelijk om als team samen te werken. Zowel als UX designer als SEO-specialist. Nu meer dan ooit is een juiste combinatie van UX design en SEO essentieel voor meer bezoekers naar je website die uiteindelijk doen wat jij wilt: jouw producten of diensten kopen. Heb jij nu hulp nodig bij het maken van een goede website of heb je vragen? Neem gerust contact op en wij helpen je verder!