Dat social media tegenwoordig een belangrijke rol spelen op het gebied van marketing en profilering hoeven we aan de meeste bedrijven niet meer uit te leggen. Een actieve en actuele Facebookpagina of Twitteraccount genereert aandacht en betrokkenheid. Het voordeel van deze social media is dat ze gratis en makkelijk te onderhouden zijn. Je kunt als bedrijf zonder weinig moeite invulling geven aan de pagina en zo volgers op de hoogte houden. Sommige, vooral beginnende, ondernemers zien een bedrijfspagina op Facebook dan ook als goedkoop alternatief voor een professionele website voor hun onderneming.
Maar kan een Facebookpagina een bedrijfswebsite vervangen? Dat ligt aan de eisen die je stelt als onderneming. Facebook heeft een groot bereik maar biedt weinig mogelijkheden tot personalisering. De header en profielfoto zijn in te stellen, maar daar blijft het bij. Tekst en foto’s zijn vergankelijk: bezoekers moeten scrollen om oudere berichten te zien maar werpen over het algemeen enkel een blik op wat er bovenaan de pagina staat.
Daarnaast toont Facebook advertenties, iets waar u als ondernemer zelf geen invloed op heeft. Zo kan het gebeuren dat reclame van de concurrent op uw pagina wordt getoond. Hetzelfde geldt voor reacties van bezoekers: iedereen kan berichten plaatsen terwijl u sommige zaken wellicht liever wil afhandelen zonder dat de hele wereld kan mee kijken.
Facebook, Twitter en Instagram zijn dus een prima manier om aandacht en betrokkenheid te genereren. Maar ze kunnen een goede website nooit vervangen wanneer het gaat om vindbaarheid, een professionele uitstraling en overzichtelijke informatievoorziening.
En zeg nu zelf: hoe serieus zou u een bedrijf nemen dat niet eens de moeite heeft genomen een website te (laten) maken en op het visitekaartje enkel een Facebooklink heeft staan?